Ny kamera

Här kan ni diskutera övrig teknik som t.ex. kameror eller tv-apparater.

Ny kamera

Inläggav marcusc » 05 jan 2010, 20:44

Jag funderar på att köpa en ny kamera, men vet inte riktigt vad man skulle kunna tänkas leta efter..

Är det kompakt eller systemkamera som gäller? Någon som har tips på något bra och prisvärt ?

Tacksam för lite svar :)
Har du frågor? Kontakta mig eller någon annan administratör / moderator via PM | Frågor om forumet? Då går det bra att posta här:
marcusc
Site Admin

Bilder: 3
Favoritkonsol: PS2
Favoritspel: Monkey Island (PC)
Ålder: 26

Re: Ny kamera

Inläggav Tom » 05 jan 2010, 22:40

Det beror ju alldeles på vad du vill göra.

Så länge du bara är amatörfotograf i ett icke-konstnärligt syfte, så duger det bra med en kompaktkamera. För om man inte är kameranörd så blir det lätt att man inte tar med kameran för att den är för stor och klumpig, om man har en systemkamera.

Jag köpte denna alldeles nyligen: http://www.sony.se/product/dsc-t-series/dsc-tx1
Och den är jag riktigt nöjd med. 10,2 megapixlar, sveppanorama, 4x optisk zoom (och mer än 20 digital har jag för mig). Den är extra bra på bilder i mörker (för att vara en kompaktkamera då). Och det är riktigt användbart. Finfin macro. Filmar dessutom i 720dpi! Alltså den lägre graden av HD. Och till råga på allt så är den ganska stilig också. :) Så den kan jag rekommendera. Kostar hälften så mycket som en enklare systemkamera och är en av de absolut vassaste kompaktkamerorna. Samt en detalj som jag inte bryr mig så mycket om: Det är världens hittills tunnaste kamera också.
Titta på videon så får du se hur en del av de häftiga funktionerna fungerar!

Men om du vill experimentera mer med bilderna så är det en systemkamera som gäller.
Tom
Easy
Easy

Inläggav marcusc » 06 jan 2010, 19:00

Ja, det är ju inte riktigt det jag vet ... Vi köpte en rätt hyffsad kamera för ja, kan det vara 2-3 år sedan och har haft med den på olika semestertillfällen osv. men den börjar ju bli lite sliten och så..

Eftersom att jag är student så har jag väl inte alla pengar i världen heller ;) Men tack för tipset Tom! :D
Har du frågor? Kontakta mig eller någon annan administratör / moderator via PM | Frågor om forumet? Då går det bra att posta här:
marcusc
Site Admin

Bilder: 3
Favoritkonsol: PS2
Favoritspel: Monkey Island (PC)
Ålder: 26

Inläggav Oddball » 07 jan 2010, 13:33

Kan inte så mycket om kameror tyvärr, men Tom verkar kunna ganska mycket :)
Oddball
Spelguru

Favoritkonsol: PC
Favoritspel: Age of Empires II
Ålder: 17

Inläggav karlsan » 18 jan 2010, 15:04

Jag skulle rekommendera DMC-TZ serien från Panasonic. Det är en rätt kompetent komapktkamera, dock inte jätteliten. Men inte systemkamera stor, är lätt att ta med sig och har bra funktioner. Jag skaffade en TZ5 (nu är den senaste TZ7) av flera anledningar, bland annat har den 10x optisk zoom. Går att rätt lätt hitta information om den genom google. Funderade på systemkamera, men de är otympliga att bära med sig snabbt och enkelt. Sedan är jag ingen fotografnörd direkt, föredrar i det stora hela att ta fram och ta kort. Inte ställa in alt för mycket, även om det blir lite att pilla ed på en kompakt också.
Bild
karlsan
Easy
Easy

Favoritspel: Team fortress 2
Ålder: 27

Återvänd till Övrig teknik